Fendt 102 - Soort olie in de transmissie

Goedenavond allemaal,

Ik was bezig met een totale onderhoudsbeurt van onze 102 bij het mechanisatiebedrijf waar ik werk.
In de handleiding staat SAE80 en SAE90 voorgeschreven voor de oliën in de versnellingsbak tussenbak en eindaandrijvingen. Nu was deze niet op voorraad en adviseerde ze er Dynatrans mpwb in te doen van TotalEnergies.
Zijn er meer mensen die ervaring hebben met deze olie en of dit echt goede olie is en goed genoeg smeert in een trekker als deze.
Ik heb het idee dat deze dynatrans mpwb olie wat dunner is maar heeft dat veel invloed op de smeerkwaliteit?

Ik hoor graag ervaringen over deze Dynatrans mpwb en over
Het vullen met olie die niet voorgeschreven staat, kan dat ooit fout gaan?

Edit: Deze olie heb ik trouwens ook als hydrauliekolie gevuld
vriesjan215

Reacties

Janfendt1958
Hydrauliek olie is motorolie bij deze trekkers 20W 30 e.d., en zeker geen versnellingsbakolie.
Geen ervaring met genoemde Total olie, welke specificaties heeft deze olie?
vriesjan215
@Janfendt1958 Inderdaad officieel is dat niet zo, maar bij heel veel andere trekkers uit die tijd werkte het wel zo, dat de achterbrugolie werd gebruikt als hydrauliek olie. Dus is het schadelijk dat er nu niet de voorgeschreven olie in zit, dat is vooral mijn vraag?
vriesjan215
@Janfendt1958 En voor de applicaties staat dit beschreven:
TOTAL DYNATRANS MPWB is speciaal ontwikkeld voor transmissies met natte remmen die een
API GL-4-smeermiddel met een viscositeitsgraad van 10W-30 of 80W, zowel in terrein- als op wegvoertuigen.

Maar het klinkt voor mij heel tegenstrijdig dat het een 10w-30 olie is én een 80W olie.
En is een 80W olie nu te vergelijken met een SAE-80 olie?
iantx1500f
@vriesjan215
80w is een andere aanduiding dan 80w90

80w komt kwa viscositeit overeen met 10w30

80w90 is dus veel te dik
Zoete
Als ik de beschrijving van de olie lees, kan het zowel gebruikt worden voor hydaulische olie als versnellingsbakolie, dan zou het alvast in je versnellingsbak mogen.
Jij hebt een gesplitst systeem (versnellingsbak - hydraulic), het klopt dat in veel trekkers de hydraulicolie uit de versnellingsbak wordt genomen en dan wordt er de olie gebruikt die jij beschrijft om voor beide doeleinden te dienen. het lijkt mij wel dat er een reden is voor het voorschrijven van verschillende types als dat kan (en bij jou kan het).
conclusie van mij: het kan, het mag, maar als je de trekker nu niet vlug nodig hebt, wacht dan even op de 80w olie.
De smerende eigenschappen van de huidige olie (algemeen) is vele malen beter dan de olie die er was toen de trekker nieuw was.
vriesjan215
@Zoete Ja precies inderdaad de olie wordt wel gewoon voorgeschreven als versnellingsbak olie.

Klopt het dan dat je bedoelt dat de dikkere olie die 50 jaar geleden werd voorgeschreven ongeveer gelijkwaardige smerende eigenschappen heeft als de iets dunnere olie die er nu in zit? Want dat zou ik me goed voor kunnen stellen en dan hoef ik me in ieder geval nergens zorgen over te maken
+1
mf 6150
Heb in de 305 80w90 gl4 gedaan. Olie die ze tegenwoordig voorschrijven is dunner en dus kans op lekken
vriesjan215
@mf 6150 Lekken doet hij toch wel haha
+1
arnoud
Geen andere olie er in, dan is er niet mee te schakelen zonder te krassen
Fendttrisixfan
80w90 is prima voor erin
vriesjan215
@Fendttrisixfan dat begrijp ik, maar die zit er nu dus niet in haha
Ik vraag me wel af:
Hoe werkt het nu dat een 80w olie ongeveer even dik is als 10w30?
arnoud
@Fendttrisixfan hier een gehad met 80w90 gl5 niet meer mee te schakelen. Later sea80 rt in en weer perfect. Was er een met dubbel H bak dus S niet geschyncroniseert en dan is 80w90 te plakkerig
dutchpower
@arnoud Ik heb in m'n 104 ook 80W90 GL4. Wel met nieuwe type bak dan, maar gaat prima
Fendttrisixfan
@arnoud hier vorige week ook 1 met dubbele H bak gedaan en vond hem schakelen als een nieuwe 🤷
vriesjan215
@arnoud ik ben bang dat het misschien ook aan de GL5 kan liggen want daar zit veel zink in en dat kan je syncromeshringen aanvreten?
+1
Super50
Quote Reactie van @vriesjan215:
@arnoud ik ben bang dat het misschien ook aan de GL5 kan liggen want daar zit veel z

GL5 is een hypoïd olie voor zware belasting zoals voor in je eindreducties en eventuele 4wd vooras, en die mag inderdaad niet op de versnellingsbak. Daar moet een GL4 op zoals voorgeschreven in de handleiding, die tast inderdaad ook de synchro's niet aan.

Die dynatrans MPWB wordt in zoveel tractoren in de achterbrug gebruikt waar ook de hydrauliekpomp in zit, ik zie er dus geen enkel probleem in om deze te gebruiken voor zowel versnellingsbak als hydrauliek olie.
vriesjan215
@Super50 jaa precies ik begrijp hem, bedankt voor jouw reactie!
Ik heb hem ook in de eindreductie zitten, is het daarvoor misschien wel verstandiger om er nog een keer een wat dikkere olie in te doen?
Super50
@vriesjan215 voor de eindreducties kan je gerust 80w90 gl5 op doen, die is idd nog wel iets dikker. Niet dat het veel gaat uitmaken, als je keringen versleten of hard zijn gaat hij met dikkere olie ook lekken. 😬
radium45
@Super50 Nooit een GL5 olie in een oldtimer gooien. Hoogstens een GL4. Een 5 olie bevat teveel zink toevoegingen.
vriesjan215
@Super50 lekken zal hij inderdaad sowieso wel doen, maar ik bedoel vooral of een dikkere olie in de eindreductie nog zorgt voor minder slijtage of zal dat minimaal zijn?
+1
iantx1500f
Andere viscositeits kaart
Voor verschillende soorten olie

Heb je nog maïshakselaar foto's of video's uit de oude doos! Help mee!

Op maishakselaars.nl plaatsen we elk jaar opnieuw duizenden foto's van de maisoogst.

Meld je eenvoudig aan voor deze website en maak elke week opnieuw kans op een geldprijs! De 5 meestbekeken van de week worden namelijk beloond!

Lid worden is heel eenvoudig!