Fendt 5s - Vragen over motortype en aandrijfas+vloeistofkoppeling Update!
Hallo,Afgelopen week heb ik weer een projectje gekocht namelijk een Fendt 5s, deze zou een probleem hebben in de versnellingsbak(trekker maakte lawaai en wou niet meer rijden). Na inspectie van de bak kwam zag ik dat hier niet veel mee aan de hand was en heb ik de trekker gesplitst bij de vloeistofkoppeling. Hier was het probleem duidelijk te zien aan de splines van de koppeling en de ingaande as(zie foto's).
Nou heb ik gezien op Histoparts dat er voor de koppeling dus een inlasbus te zijn verkrijgen(zie foto). Nou is mijn vraag als iemand hier (goede, slechte)ervaringen mee heeft om dat op deze manier te repareren.
Voor de ingaande as zal ik waarschijnlijk een nieuwe of gebruikte moeten kopen. Weet iemand misschien of deze nog nieuw verkrijgbaar zijn en wat zoiets dat zou kosten?
En kan ik deze as verwijderen door middel van de grote ''moer'' met de 4 nokken erop te verwijderen, kan ik hem er dan samen met het lager eruit pakken of moet de tussenbak uitelkaar? Zoals ik het zie op de foto van een pdf(zie foto) die ik heb zou dit moeten lukken. Alleen is die pdf voor de 100 serie trekkers maar volgens mij komt er veel overeen met de 3, 4 en 5s trekkers.
Nog een vraag over het motortype want volgens Konedata zou hier een 208.4 motor in liggen maar in die van mij volgens het typeplaatje en ingeslagen nummer ligt er een 225.4 in(zie foto). Zit Konedata hier fout of zijn ze met beide motoren geleverd misschien de laatste types?
Als iemand nog Duitse werkplaatsboeken of gerbuikershandleiding heeft over deze trekker hou ik mij aanbevolen, ik kan veel in het Frans vinden maar daar begrijp ik weinig tot niks van.
Groeten Tomas
Bijlages
(klik om te vergroten)
Thuis geariveerd
(klik om te vergroten)
Trekker eraf gerold
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
typeplaatje op de vooras
type: fw 268
Motor nr. 225.4
type: fw 268
Motor nr. 225.4
(klik om te vergroten)
Vloeistofkoppeling spiegelglad
(klik om te vergroten)
De moer met 4 nokken op de achtergrond
(klik om te vergroten)
De moer met 4 nokken op de achtergrond
(klik om te vergroten)
Doormidden
(klik om te vergroten)
Het gaat dan volgens mij om nummer 214. Zou het lager en as met tandwiel door het gat passen van de moer?
(klik om te vergroten)
Inlasbus op Histoparts
Heb je nog maïshakselaar foto's of video's uit de oude doos! Help mee!
Op maishakselaars.nl plaatsen we elk jaar opnieuw duizenden foto's van de maisoogst.
Meld je eenvoudig aan voor deze website en maak elke week opnieuw kans op een geldprijs! De 5 meestbekeken van de week worden namelijk beloond!
Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste reactie
Reacties
die as kan idd naar voren uit de tussen bak maar is niet zomaar uitwisselbaar met andere typen omdat daar de snelheid van de tussenbak dus hele aandrijflijn bepaald word
aan deze as zit namelijk een vast tandwiel die onderling verschillen
Ook heb ik nog een modificatie toegepast om de dure aanschaf van de keerring te kunnen omzeilen. Dit is een proef dus uitkomst is nog niet bekent maar wie niet waagt.....
Heb onze 308 ook uiteenliggen bij de vloeistofkoppeling en daarbij is ook serieuze slijtage aan de as die aangepakt moet worden, bang dat die op een gegeven moment ook gaat doorslippen